Trolltunga - Jazyk trola

23.09.2011
trolltunga-jazyk-trola

Nórsko je jedna z geologicky a geomorfologicky najkomplikovanejších krajín v Európe. Práve pobrežie Nórska (prakontinent Baltika) zachytilo náraz prakontinentu Laurentia, ktorého súčasťou bolo Grónsko, a kaledónske vrásnenie sa začalo. Vďaka vrásneniu, príkrovom či pôsobeniu vonkajších geomorfologických činiteľov sa v tejto krajine nachádza mnoho zaujímavých prírodných krás, ktoré očaria zrak aj myseľ.

Cieľom našej nedávnej cesty sa stal (v porovnaní s Preikestolen, Kjeragbolten, Besseggen) pomerne málo známy Jazyk trola – Trolltunga. Je to granitový výbežok z útesu nad jazerom Ringedalsvatnet. Nachádza sa na západe južného Nórska blízko mestečka Odda na úpätí Sørfjordu, ktorý je časťou Hardangerfjordu a leží približne 330km od Oslo.

drž_sa_pevne Ako nájsť Trolltungu? V obci Tyssedal, približne 3km na sever od Oddy, treba odbočiť smerom k horám a sledovať úzku kľukatú cestu údolím Skjeggedal k údolnej stanici lanovky Mogelii. Nejedná sa o lanovku v pravom slova zmysle. Ide o otvorený vozík na elektrické ovládanie pre asi 10 ľudí, ktorý je ťahaný lanom. Ešte pred pár rokmi bolo možné za pár korún nastúpiť do vozíka a nechať sa vyviezť prvých vyše 400 výškových metrov. V súčasnosti to len tak na vlastnú päsť nie je možné a lanovka slúži majiteľom chát.

Poctivo sme si vyšliapali lesom do výšky asi 900m, kde sa nám otvoril pohľad na malebnú sťaby kotlinku, v ktorej sa sporadicky vynárali spoza briez drevené chaty. Po pár minútach sa chodník začal kľukatiť do kopca, ale po chvíli sme už popri jazierkach schádzali nižšie. Takýto mierne zvlnený terén nás v podstate sprevádzal až k Trolltunge. Chodník sa menil z kamenného na blatistý či trávnatý. Po 3,5 hodinách naozaj rezkej chôdze sa pred nami objavil útes s vyčnievajúcou skalou a nádherným pohľadom na ľadovo mliečne vody jazera v 500-metrovej hĺbke pod nami. Po nasýtení sa pohľadmi sme sa vybrali rezkým krokom naspäť, vzhľadom na pribúdajúcu oblačnosť.

Krásny deň sme zakončili kúpaním vo fjorde a čerstvými čerešňami z Hardangeru. Odda a okolie sú lokalitou, ktorá rozhodne stojí za návštevu. Pár kilometrov za obcou sa nachádzajú prístupné ľadovce a fotogenické vodopády.