Nórsko - Kjeragbolten

13.08.2011
norsko-kjeragbolten

Oblasť Lysefjordu, je jednou z turisticky najnavštevovanejších v Nórsku nachádzajúcou sa niekoľko desiatok kilometrov východne od Stavangeru. Ľadovec sa tu s krajinou naozaj vyhral a aj vďaka rôznej odolnosti hornín sa útesy týčia až 700 metrov nad zelenou hladinou fjordu. Konkrétne útes zvaný Preikestolen. Na opačnej strane (juh) Lysefjordu sa pod vrcholom kopca zvaným Kjerag nachádza zaujímava geomorfologická hračka prírody – Kjeragbolten. V preklade klin Kjeragu.

Ide o niekoľkotonový okrúhly balvan, ktorý je zaseknutý v štrbine medzi dvoma útesmi. Východiskovým bodom je parkovisko Øygardstølen vo výške 640 metrov nad morom. Klasickú turistickú značku treba sledovať smerom na kopec Nesatindane. Začiatok túry je pekne z ostra. Po vyhladenej skale treba prekonať prvé cca 165 metrové, stúpanie. V skale sú založené reťaze a v prípade dažďa či námrazy je to najnepríjemnejšia časť túry. Potom sa zbehne máličko dole a prekročí sa potok. Nalseduje ďalšie stúpanie tentokrát cez zvetrané skaly a opäť prekročenie potoka. Potom vedie trasa znova vyhladenou skalou strmo hore až na vrcholové plató. Ďalej už nasleduje pomerne rovinatý terén s množstvom skalných mužíkov či trolov k odbočke na Kjeragbolten. Od odbočky je to maximálne 5 minút chôdze.
      Výhľad z balvanu a okolitých útesov je skvelý. Výška priam závratná. Na parkovisku je časový údaj 5 hodín tam a späť, ale poctivou chôdzou sa to dá zvládnuť podstatne rýchlejšie. Ročne sa tu premelie okolo 27 tisíc turistov, takže je možné, že úplne nečakane začujete aj slovenčinu.